Проведення тижнів
української мови
та літератури
Вступ
Швидкоплинність часу вимагає нових форм і методів співпраці з учнями як у процесі уроку, так і в позакласній роботі. Засобами мистецтва слова виховується любов до України, повага до її мови, історії, звичаїв, традицій. Школа повинна виховувати національно свідому, духовно багату, зорієнтовану на творчу діяльність особистість. Отримані на уроках знання розширюються, поглиблюються під час проведення позакласних заходів, одним з яких є тиждень української мови та літератури. Це свято триває 7днів. Участь у ньому позитивно впливає на загальний розвиток учнів, помітно збагачує й урізноманітнює мову школярів, збуджує інтерес до предмета.
Тиждень української мови та літератури також допомагає розвивати практичні вміння і навички, творчо підходити до вирішення проблем, сприяючи розумово-емоційній активності учнів. Прагнемо так організувати роботу, щоб діти досліджували і пізнавали наукові поняття шляхом відкриття, а в цьому допомагає та ж гра, фантазія дітей. Захоплені живою емоційною грою, діти легше засвоюють і здобувають знання та навички.
При цьому не забуваємо про реалізацію принципу добровільної участі, працювати у тижні. З одного боку, це полегшує роботу: учень, взявши на себе певні обов’язки, добровільно, охоче й сумлінно виконує їх. З іншого боку, учитель як партнер має зацікавити дітей, залучити їх до участі в заходах, які будуть проводитися.
Школярі беруть участь у позакласних заходах, керуючись не тільки зацікавленістю питаннями мови, а й з інших мотивів: бажанням підвищити рівень успішності, працювати в команді з товаришами.
Тиждень мови – це завжди жадане свято. Перший етап у підготовці – це створення штабу з 5 школярів, які відповідають за проведення тижня.
Наступний етап – підбір матеріалу, виготовлення плакатів, таблиць, обладнання.
За тиждень до проведення заходу оргкомітет уточнює дати проведення заходів тижня, вивішує оголошення і план проведення тижня.
У запланованих заходах доречно використовуємо матеріали «Цікавої граматики». Особливо цінна для активізації пізнавальної діяльності учнів інформація під рубрикою «Чи знаєш ти, що?..» Для цього старанно добираємо матеріал, щоб він був цікавим, відповідав віковим особливостям, рівню знань і запитам. Ця робота в учнів викликає прагнення більше працювати над певними розділами програми, опрацьовувати додатковий матеріал.
Отже, під час проведення тижня намагаємося реалізувати такі важливі завдання:
- поглибити знання, одержані на уроках мови;
- виробити і закріпити навички аналізу, синтезу, класифікації, систематизації фактів;
- формувати вміння правильно, точно й образно висловлювати думки, дбати про багатство, чистоту і красу нашої мови;
- розвивати індивідуальні здібності учнів, їх творчу уяву;
- формувати українознавчу компетентність.
Проведені під час тижня заходи, розвивають ініціативу і волю дитини, навчають учнів жити і працювати в колективі, зважати на інтереси товаришів, допомагати їм, привчають до дисципліни, виконання встановлених правил.
2010 – 2011 н.р.
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст роботи | Дата | Відповіда- льний | Примітка |
1. | Урочисте відкриття тижня української мови та літератури. | 08.11 | Степина Н.І., Длябога Лєна, оргкомітет | |
2. | Конкурс художнього читання для учнів 1 – 4 класів | 09.11 | Учителі початкових класів, Таран Юля | |
3. | Проведення шкільного етапу Міжнародного конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика для учнів 3 – 11 класів | 09.11 | Катрук І.М.,Саєнко І.Г., Степина Н.І. | |
4. | Літературна вікторина для учнів 5 – 7 класів | 10.11 | Саєнко І.Г., Голик Максим | |
5. | Лінгвістична гра «Як ми говоримо» для учнів 8 – 11 класів | 10.11 | Степина Н.І., | |
6. | Літературне свято «У торбині казки» для учнів 1 – 6 класів | 11.11 | Учителі початкових класів, Шепета Інна | |
7. | Конкурс стіннівок «Як парость виноградної лози плекайте мову» для учнів 7 – 11 класів | 11.11 | Хральченко О.І., Осіпова Анна | |
8. | Урочисте закриття тижня української мови та літератури | 12.11 | Катрук І.М. | |
9. | Мовне свято «Звучи, рідна мово!» для учнів 1 – 7 класів | 12.11 | Учителі початкових класів, Шепета Інна | |
10. | КВК «Люби, вивчай літературу й мову!» для учнів 8 – 11 класів | 12.11 | Степина Н.І., члени оргкомітету |
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст роботи | Дата | Відповіда- льний | Примітка |
1. | Шкільна лінійка (ознайомлення учнів із тематикою тижня і планом його проведення. | 07.03 | Катрук І.М., оргкомітет | |
2. | Конкурс знавців творчості | 09.03 | Степина Н.І., | |
3. | Конкурс віршів «Наш Кобзар» для учнів 1 – 6 класів | 09.03 | Учителі початкових класів, Кімлик Катерина | |
4. | Конкурс рефератів «Найкращий шевченкознавець» для учнів | 10.03 | Степина Н.І., Катрук І.М., Длябога Лєна | |
5. | Виставка малюнків-ілюстрацій до творів Т.Г. Шевченка (учні 1 – 8 класів) | 10.03 | Саєнко І.Г., Хральченко Олександр | |
6. | Літературно-музична композиція «Слава Кобзарю» для учнів | 11.03 | Степина Н.І., оргкомітет | |
7. | Підбиття підсумків | 11.03 | Катрук І,М, |
План
проведення тижня української
мови та літератури
№ | Зміст роботи | Дата | Відповідальний | Примітка |
1. | Загальношкільна лінійка «Здрастуй, Слово, Українська Мово!» | 05.11 | Степина Н.І. | |
2. | Тематичне інформування «Як виникла слов’янська абетка?» | 06.11 | Голик Максим | |
3. | Конкурс художників-гумористів (проілюструвати фразеологізми) | 06.11 | Хральченко О.І., Саєнко І.Г., Осіпова Анна | |
4. | Вікторина «Буду я навчатись мови золотої» для учнів 5-7 класів | 07.11 | Саєнко І.Г., Длябога Анна | |
5. | Мовно-літературна гра «Калейдоскоп» для учнів | 07.11 | Степина Н.І., Федорів Катерина | |
6. | Вечір поезії «З глибин душі у поетичне слово» для учнів | 08.11 | Катрук І.М., Круглик Ольга | |
7. | Конкурсна програма «У слові народу – золото правди» для учнів | 08.11 | Степина Н.І., Федорів Катерина | |
8. | Проведення шкільного туру Міжнародного дитячого конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика | 09.11 | Катрук І.М., Саєнко І.Г., Степина Н.І. | |
9. | Підбиття підсумків тижня української мови та літератури, нагородження переможців і найактивніших учасників. | 09.11 | Катрук І.М., оргкомітет |
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст роботи | Дата | Відповідальний | Примітка |
1. | Урочисте відкриття тижня української мови та літератури «Мова у нас - і судьба, і дорога». | 03.03 | Катрук І.М., Степина Н.І., оргкомітет | |
2. | Презентація збірки поезій «Струни життя» Гринчишиної Анастасії. | 04.03 | Степина Н.І., Гринчишина Анастасія, | |
3. | Учнівська конференція «Ми тебе не забули, Тарасе!» для учнів 9 – 11 класів | 05.03 | Степина Н.І., | |
4. | Конкурс ерудитів, присвячений життєвому і творчому шляху Т.Г.Шевченка для учнів 9 – 11 класів | 06.03 | Саєнко І.Г., Галуган Тетяна | |
5. | Виставка портретів Т.Г. Шевченка | 06.03 | Степина Н.І., | |
6. | Літературно-музична композиція «Я ж просто жінка…» | 07.03 | Степина Н.І., Саєнко І.Г., Годецька Олена | |
7. | Підбиття підсумків тижня української мови та літератури, нагородження переможців і найактивніших учасників. | 10.03 | Катрук І.М. |
2011 – 2012 н.р.
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст роботи | Дата | Відповіда- льний | Примітка |
Урочисте відкриття тижня української мови та літератури | 07.11 | Катрук І.М., оргкомітет | ||
2. | Тематичне інформування «Мова – основа життя» | 08.11 | Оргкомітет | |
3. | Тематична виставка художньої, наукової і публіцистичної літератури, присвяченої українській писемності «Слова…В вас мудрість вічна і любов жива» | 08.11 | Бібліотекар, оргкомітет | |
4. | Проведення І туру Міжнародного конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика | 09.11 | Катрук І.М., Степина Н.І., Саєнко І.Г. | |
5. | Виставка малюнків, кросвордів, ребусів про мову | 10.11 | Саєнко І.Г., Хральченко Олександр | |
6. | Вечір «Нехай завжди звучить рідна материнська мова» для учнів 7 – 11 класів | 10.11 | Степина Н.І., оргкомітет | |
7. | Підбиття підсумків тижня української мови та літератури, нагородження переможців і найактивніших учасників | 11.11 | Катрук І.М. |
2011 – 2012 н.р.
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст роботи | Дата | Відповіда- льний | Примітка |
1. | Відкриття тижня української мови та літератури «Голос мови – голос України» | 05.03 | Степина Н.І., оргкомітет | |
2. | Тематичне інформування «Тарас Шевченко і сучасність» | 06.03 | Оргкомітет | |
3. | Виставка художньої літератури про | 06.03 | Бібліотекар, оргкомітет | |
4. | «Конотопська міс»: пародія за мотивами повісті Г.Ф. Квітки-Основ’яненка «Конотопська відьма» | 07.03 | Саєнко І.Г., Шепета Інна | |
5. | Брейн-ринг «Шевченківськими шляхами» для учнів 9 – 11 класів | 09.03 | Степина Н.І. | |
6. | Засідання літературознавчого гуртка. Виразне читання поезій Т.Г. Шевченка | 09.03 | Катрук І.М. | |
7. | Перегляд п’єси Т.Г. Шевченка «Назар Стодоля» | 09.03 | Оргкомітет | |
8. | Урочисте закриття тижня української мови та літератури | 09.03 | Катрук І.М. |
2012 – 2013 н.р.
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст роботи | Дата | Відповідальний | Примітка |
1. | Шкільна лінійка (ознайомлення учнів із тематикою тижня і планом його проведення). | 04.03 | Степина Н.І., бібліотекар, оргкомітет | |
2. | Тематичне інформування «У світі шкільної лексики» | 05.03 | Жовнуватий Олег | |
3. | Конкурс-виставка літературних газет до Міжнародного жіночого дня (5 – 11 класи) | 05.03 | Годецька Олена, | |
4. | Літературний вечір «Жінки в житті Т.Г.Шевченка» | 06.03 | Степина Н.І., Коннік Анна | |
5. | Конкурсно-розважальна програма «А ми просто українки!» (5 – 7 класи) | 06.03 | Саєнко І.Г., Негрова Людмила | |
6. | Вистава драматичного гуртка «Козацький матріархат» | 07.03 | Катрук І.М., Галуган Тетяна | |
7. | Підбиття підсумків, нагородження | 07.08 | Катрук І.М., оргкомітет |
2013 – 2014 н.р.
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ п.п. | Зміст роботи | Дата | Відповідальний | Примітка |
1. | Урочисте відкриття тижя української мови та літератури «Мій дивосвіте, кревна мово!» | 04.11 | Катрук І.М., оргкомітет | |
2. | Конкурс читців «Люблю, мов сонце, материнську мову…» для учнів | 05.11 | Саєнко І.Г., Галуган Тетяна | |
3. | Тематичне інформування «З історії виникнення імен» | 05.11 | Жовнуватий Олег, | |
4. | Пізнавально-лінгвістична гра для учнів 5 – 7 класів «А у пані Мови є скарби чудові» | 06.11 | Саєнко І.Г., Годецька Олена | |
5. | Інсценізація драматичного гуртка «Коріння українського гумору (за творами І.Нечуя-Левицького)» | 07.11 | Катрук І.М., Шульга Владислав | |
6. | Конкурс на кращу закладинку до підручника в народному стилі | 08.11 | Годецька Олена, Хральченко О.І. | |
7. | Презентація обдарованими учнями власних творів «Перші спроби пера» | 08.11 | Степина Н.І. | |
8. | Проведення шкільного етапу Міжнародного конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика | 08.11 | Катрук І.М., Степина Н.І., Саєнко І.Г. | |
9. | Підбиття підсумків, нагородження | 11.11 | Катрук І.М. |
2014 – 2015 н.р.
ПЛАН
ПРОВЕДЕННЯ ТИЖНЯ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ
№ | Зміст робрти | Дата | Відповідальний | Примітка |
1. | Урочисте відкриття тижня української мови та літератури | 03.11 | Степина Н.І., оргкомітет | |
2. | Тематичне інформування «Міжнародний конкурс з української мови імені Петра Яцика (з історії конкурсу, життєвий шлях мецената)». | 04.11 | Саєнко І.Г., | |
3. | Конкурс на кращу газету про мову | 05.11 | Катрук І.М., Спересенко Альона | |
4. | Диспут «Хто ми без мови рідної?» | 05.11 | Степина Н.І., Безщасна Яна | |
5. | Інтелект-шоу «Словознавець» | 06.11 | Степина Н.І., | |
6. | Мовно-літературна пізнавальна гра «Дивослово» (5 – 9 класи) | 06.11 | Саєнко І.Г., | |
7. | І етап Міжнародного конкурсу знавців рідної мови імені Петра Яцика | 07.11 | Катрук І.М. | |
Урочисте закриття тижня української мови та літератури | 10.11 | Катрук І.М. |
Будьте вдячні народу, бережіть теє слово!
(Відкриття тижня української мови)
Слово – поводир народу. Це було істиною тисячоліття – стільки ж і народ залишався народом, нацією. Завойовники ставили його на коліна, морили холодом і голодом, винищували генетичний цвіт, а він не вмирав, бо зберіг своє серце – мову. Скинути з плечей і віддати останню сорочку – ще залишиться живим, а скинути сорочку духу – віддати свою душу, самознищитись.
Пам’ятаймо! Українська мова – скарбниця духов
них надбань народу, досвіду, праці, творчості і співжиття багатьох поколінь українського народу, оберіг його звичаїв і традицій, запорука інтелектуального зростання, розвитку, поступу в загальнолюдському житті.
«Століттями мова народу була тією повноводною рікою, - писав В.Сухомлинський, - яку ми називаємо поезією. Поетична грань жила в слові, і слово було немислиме без неї, як немислима ріка без води, повноводність – без глибини». І ще – «той , хто не знає рідної материнської мови або цурається її, засуджує себе на злиденність душі.
Мова – то є цілюще народне джерело, і хто не припадає до нього вустами, той сам всихає від спраги».
На всі багатства і припливи мод
Шануймо мову серцем і вустами.
Народ без мови - це вже не народ.
Без мови всі б ми сиротами стали.
Ідуть гріхи за нами і борги.
Від них зректися – не шукаймо броду.
Шануймо мову над усі боги,
Якщо ми хочем зватися народом.
С.Софієнко
Стоячи сьогодні на порозі відродження всього національного, схиляємо голову перед рідним словом, яке тепер може розлитись безбережними, розкутими мелодіями не тільки болю й гніву, а й радості та щастя. Так чому ж ми так часто нехтуємо цим скарбом, золотим голосом душі народної, голосом, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право і гордість іменуватися народом українським?
Будьте вдячні народу, бережіть теє слово,
що гранилось віками у битвах, в трудах,
Воно визріло вже і співа колисково –
Синя птиця народу – на буйних вітрах.
Л.Забашта
Немає коментарів:
Дописати коментар