Поради, рекомендації, консультації для учнів

Словник основних труднощів щодо вимови та написання слів

Буква
                     Правильно
                     Неправильно
А
А саме
А іменно
Б
Багато статей
Багато статтів

Без потреби
Без надобності

Брати до уваги
Приймати до уваги

Брати участь у…
Приймати участь у…

Будь-яка школа
Люба школа
В
Вартий уваги
Заслуговує увагу

Важке становище
Тяжке положення

Ввести до складу
Ввести в склад

Вжити заходів
Прийняти міри

Вжити належних заходів
Прийняти належні міри

В жодному разі
Ні в якому разі

Взяв участь у…
Прийняв участь у…

Взятися до роботи
Прийнятися за роботу

Відбудеться через тиждень
Відбудеться через неділю

Відігравати велику роль
Відігравати велике значення

Відправити лист поштою
Відправити лист по пошті

Відсутній через хворобу
Відсутній за хворобою (по хворобі)

Він є…
Він являється…

Власне так
Іменно так

Впадати в очі
Кидатися у вічі

Врахуйте думку людей (зважайте на думку людей)
Рахуйтеся з думкою людей

Втратити силу (знесилитися)
Загубити силу

Втручатися в…
Вмішуватися в…

Вибачте (прошу вибачення, пробачте)
Я вибачаюся

Ви виходите на наступній зупинці?
Ви сходите на слідуючій зупинці?

Вилучення зі списку
Виключення із списку

Виняток із правил
Виключення із правил

Виняткова роль
Виключна роль

Висловлюватися вголос
Висказуватися вголос

Виступити перекладачем (як перекладач)
Виступити в якості переводчика

Волею випадку, з волі випадку
За волею випадку

Вступати до університету
Поступати в університет

В честь ювілею
На честь ювілею
Г
Гальмувати рух
Тормозити рух

Гарний тюль
Гарна тюль

Говорив близько години
Говорив біля години

Готуватися до екзамену
Готовитися до екзамену
Д
Дбати про рідних
Дбати за рідних

Два вагони
Два вагона

Двадцять чотири чоловіки
Двадцять чотири чоловіка

Два тижні
Дві неділі

Двома словами
В двох словах

Декількома словами
В декількох словах

День відкритих дверей
День відчинених дверей

Деякою мірою
В деякій мірі

Думки збігаються
Думки співпадають

Дозвольте послугувати (зробити послугу, поупадати)
Дозвольте поухажувати

Душевний біль
Душевна біль
Є
Є невідємною частиною
Являється невідєною частиною
Ж
Жоден учень
Ніякий учень
З
За будь-якої (всякої) погоди
При любій погоді

Завдати шкоди
Нанести шкоди

Завдяки підтримці
Дякючи підтримці

За всіма правилами
По всіх правилах

За дорученням
По дорученню

Зазнати матеріальних збитків (втрат)
Понести матеріальні втрати

За зразком
По зразку

За його пропозицією (на його пропозицію)
По його пропозиції

Залежно від
У залежності від

За моїми даними
По моїм даним

Запланувати провести такі заходи
Запланувати провести слідуючі міроприємства

Зачиніть двері
Закрийте двері

Збігатися в часі
Співпадати в часі

Збігаються думки, погляди
Співпадають думки, погляди

Збільшувати кількість
Підвищувати кількість

За призначенням
По призначенню

За формою
По формі

З будь-якого приводу
По всякому поводу

Згідно з наказом (з вимогами)
Згідно наказу (вимог)

Згущене молоко
Згущонка

З ініціативи (за ініціативи)
По ініціативі

Зіставити факти
Співставити факти

Змушувати  (примушувати) вчитися
Заставляти вчитися

Значною мірою
У значній мірі

Знижувати рівень
Зменшувати рівень

Зроблено внесок у розвиток науки
Зроблено вклад у розвиток науки

Зупинка на вимогу
Зупинка за необхідністю

З цього випливає
З цього витікає
І
Ідеї набули великого поширення
Ідеї отримали широке розповсюдження

Із зазначенням номера
Із вказівкою номера

Інакодумець
Інакомислячий

Іншим разом
Другим разом
Й
Йти близько години
Йти коло години

Йому перехопило подих
У його захоплює дух
К
Колишній учень
Бувший учень

Кращий від усіх
Кращий всіх
М
Має велике значення
Відіграє велике значення

Мені пощастило
Мені повезло

Ми маємо…
У нас є…

Мова йде про (ідеться про, мовиться)
Мова йдеться про…

Моє ставлення до…
Моє відношення до…

Можемо навести такі приклади
Можемо навести слідуючі приклади
Н
На адресу
По адресу

На вимогу установи
За вимогою установи

Навколишнє (довколишнє) середовище, довкілля
Оточуюче середовище

Навчальний корпус
Учбовий корпус

Нагальна справа
Спішна справа

Надійшло в продаж
Поступило в продаж

На доказ
В доказ

На закінчення, наприкінці, підсумовуючи
На заключення

На замовлення
По замовленню

Найближчим часом
У найближчий час

Наполягати на…
Настоювати на…

На прохання…
По проханню…

Наступним виступає
Слідуючим виступає

Наступний, цей (такий) план
Слідучий план

Наступний день
Слідуючий день

Незважаючи на…
Не дивлячись на…

Не зявився через хворобу
Не зявився із-за хвороби

Нечисленні зауваження
Малочисленні зауваження
О
Оскільки, бо
Так як

О сьомій годині
В сім годин

Ось тобі й факт
Факт на лице
П
Певною мірою
В певній мірі

Перегорнути сторінку
Перевернути сторінку

Передплата на газети
Підписка на газети

Перекласти українською мовою
Перевести на українську

Перетворити на жарт
Перетворити в шутку

Півтора мільйона
Півтора мільйони

Піднесіть руку (під час відповіді)
Підніміть руку

Під час обговорення
При обговоренні

післяплата
Накладна плата

Піти по хліб
Піти за хлібом

Пізнати з назви
Пізнати за назвою

Повною мірою
В повній мірі

Поговорити щиро (відверто)
Поговорити по душах

По голосу (з голосу) впізнав
За голосом впізнав

Подумати про брата (подбати за брата)
Подумати за брата

По зросту шикуйся!
За зростом шикуйся!

Понад план
Зверх плану

Порядок денний
Повістка дня

Поставити завдання
Поставити задачу

Поставити за приклад
Поставити в приклад

Поштова адреса
Поштовий адрес

Правильно відповідає учень
Вірно відповідає учень

Протягом місяця
На протязі місяця

Прошу уваги
Прошу до уваги
Р
Рекомендований лист
Заказний лист

Річ у тому (у тім)
Справа в тому

Розвязати задачу (і завдання певне)
Поставити задачу

Розгорніть книжки
Розкрийте книжки

Роздрібна ціна
Рознічна ціна

Розмовляти українською мовою
Розмовляти на українській мові

Розплющити очі
Відкрити очі

Розумніший від інших
Розумніший інших

Рухатися курсом
Рухатися за курсом

Рятувати від ворога
Спасати від ворога
С
Сильніший за мене
Сильніший мене

Скасування закону
Відміна закону

Складати іспит (екзамен), залік
Здавати екзамен, залік

Сміятися з нього
Сміятися над ним

Спало на думку
Прийшло в голову

Сплатити податки
Сплатити налоги

Спостерігати за подіями
Наблюдати за подіями

Ставитися до когось
Відноситись до когось

Ставлення до нього
Відношення до нього

Старший за віком
Старший по віку

Суперечити чомусь (заперечувати комусь)
Протирічити комусь
Т
Таким чином
Слідуючим чином

Такі проблеми
Слідуючі проблеми

Театр закрито на ремонт
Театр зачинено на ремонт

Три місяці
Три місяця

Три поверхи
Три поверха

Тямущий (розумний) учень
Толковий учень
У
У міру потреби
По мірі потреби

У повному обсязі
У повному обємі

Упродовж (протягом) години
На протязі години

Ухвала на клопотання
Ухвала за клопотанням
Х
Характеристика (на) Петренка
Характеристика Петренку
Ц
Цей факт відіграв неабияку роль
Цей факт зіграв неабияку роль

Цікавий захід
Цікаве міроприємство

Цього року
У цьому році
Ч
Час від часу
Від часу до часу

Через непорозуміння
По непорозумінню

Чинна програма
Діюча програма

Численні відвідувачі
Багаточисленні відвідувачі
Щ
Що можна сказати про грамотність
Що можна сказати за грамотність
Я
Я вважаю, що ви відповіли правильно
Я рахую, що ви відповіли вірно

Як зізнався учень
За зізнанням учня

Я маю…
В мене єсть…



Поради, рекомендації, консультації для учнів
Заучування напамять
-         прочитайте вірш чи прозовий уривок «про себе»;
-         прочитайте вірш чи прозовий уривок «уголос»;
-         розділіть вірш на смислові частини (можна використати поділ на строфи);
-         заучуйте по одній частині, повторюючи одразу раніше вивчене + нову заучену частину;
-         розкажіть вірш напамять;
-         повторіть вивчене перед сном та зранку.

Переказ та побудова плану (за прочитаним)
-         прочитайте твір;
-         визначте його ідею, головну думку, сформулювавши у декількох реченнях;
-         висловте ідею в одному реченні;
-         розділіть твір на частини;
-         дайте заголовки до кожної частини;
-         прочитайте заголовки і перевірте, чи передають вони текст досить точно; чи не випали з вашої уваги якісь епізоди;
-         перекажіть твір за планом.
Анотація
Анотація – стисла бібліографічна довідка, гранично короткий виклад змісту книги чи статті.
-         Зробіть опис бібліографічних ознак книги;
-         випишіть відомості про автора;
-         наведіть відомі вам дані про творчу історію твору (час, історію створення, місце твору в творчості автора);
-         у декількох фразах передайте зміст твору;
-         дайте коротку оцінку твору.
Бібліографія
Бібліографія – 1. Науковий, систематизований опис книг та інших видань, де вказуються всі вихідні дані про книгу. 2. Список літератури на будь-яку тему або з якої-небудь галузі знань. 3. Наука про способи систематизованого опису книг та інших видань. Прикм. Бібліографічний, -а, -е.
Бібліографічний опис передбачає повідомлення необхідних фактичних даних про твір:
-         автор: прізвище, імя, по батькові;
-         заголовок (назва твору);
-         підзаголовок (якщо він є);
-         вихідні дані (місце видання, видавництво, рік видання)
План
План – це послідовний перелік основних питань або мікротем тексту. План буває простий і складний. Пункти простого плану – це перелік основних мікротем тексту, а пункти складного плану розбиваються на підпункти.
Тези
Тези – коротко сформульовані основні положення доповіді, лекції, статті тощо. Види тез:
-         цитатні;
-         вільні;
-         змішані.
Порядок роботи
-         прочитайте весь текст, якщо він невеликий, або розділ, якщо твір великий за обсягом,
-         продумайте зміст тексту, знайдіть і проаналізуйте основні мікротеми;
-         викладіть основні авторські думки у вигляді послідовних пунктів;
-         чітко і стисло формулюйте при цьому думки, зберігаючи своєрідність форм джерела;
-         памятайте, кожне положення має містити одну думку;
-         складання тез здійснюйте за мікротемами (іноді одна теза може обєднувати кілька абзаців);
-         виділяйте у кожній тезі головне слово, словосполучення;
-         обовязково посилайтесь на джерело викладу у кінці або на початку роботи.
Тематичні виписки
(Фрагменти тексту, які стосуються якоїсь певної теми.)
-         За автором або назвою твору підберіть літературу, в якій може бути відображена ваша тема;
-         прочитайте уважно текст;
-         під час читання виділіть інформацію, яка розкриває необхідну вам тему;
-         у свої нотатки запишіть автора, назву твору, вихідні дані;
-         ще раз перечитайте відмічені в тексті місця, визначтесь, які саме цитати вам необхідні;
-         дослівно у формі цитат зробіть з тексту виписки, які стосуються вашої теми.
Конспект
(Стислий письмовий виклад змісту лекції, доповіді, наукової праці тощо)
-         прочитайте статтю;
-         у найбільш важливих місцях зробіть закладки;
-         у кожній змістовій частині виділяйте ключові слова і фрази;
-         виокремлюйте головну й додаткову інформацію в кожній частині;
-         фіксуйте головну інформацію в конспекті (основну думку, стисло докази і приклади);
-         складіть план (всередині кожного уривка необхідно сформулювати основну думку);
-         викладіть кожний пункт плану докладніше (заголовки необхідно перетворити на тези).
Твір
Мета – вироблення вміння виражати свої літературні погляди, співвідносити їх з критичною літературою.
-         Продумайте формулювання теми (її слід зясувати, визначити коло найважливіших питань, розкрити);
-         сформулюйте основну думку твору (необхідно відповісти на питання: що я хочу сказати своєю роботою, до якого висновку маю прийти?). мається на увазі пряма відповідь на питання теми;
-         підберіть довідкову та критичну літературу; необхідно ознайомитися з нею; підібрати цитати; зробити висновки. Цей підбір зумовлений необхідністю обгрунтувати основну думку твору, проілюструвати її, довести;
-          підберіть цитати з літературного тексту;
-         визначте жанр свого твору (це може бути твір-опис, виклад, роздум, літературний портрет тощо);
-         складіть план;
-         памятайте : вступ – готує до сприйняття основної частини твору; висновок – підбиває підсумки. Можливе використання епіграфа – вислову (цитати) перед твором, який характеризує його основний зміст;
-         напишіть чернетку твору та відредагуйте її (необхідно вилучити повтори, перевірити наявність логічного зв’язку між частинами, оцінити відповідність написаного темі);
-         перепишіть твір, перевіряючи орфографію та пунктуацію;
-         у кінці твору наведіть список використаної літератури.
Твір може бути побудований як:
-         опис ( побудований як упорядкований всебічний перелік найбільш суттєвих ознак предмета);
-         роздум (утвердження чи заперечення певної думки; підтвердження висловленого міркування);
-         виклад ( розкриття характерів, розповідь про події, при якій зберігається послідовність їх розвитку; переказ).

Доповідь, повідомлення:
-         складіть бібліографію;
-         вивчіть матеріал за темою (довідковий, критичний);
-         розробіть та складіть змістовний план (необхідно тему розділити на мікротеми, підпорядковані головній ідеї доповіді, оповідання);
-         тезисно викладіть текст доповіді (не писати весь текст!);
-         підбийте підсумки;
-         назвіть використану літературу.
                                                       Виступ
Виступ на зборах, семінарських заняттях є одним із поширених жанрів мовлення. Основне правило виступаючого: говорити лише тоді, коли є що сказати.
Підготовка:
1.     Добре продумайте  тему виступу; підготуйте заздалегідь матеріал, з яким збираєтеся виступати.
2.     Зясуйте мету й адресата мовлення: бажання поінформувати слухачів чи переконати їх у чомусь, спонукати до якоїсь дії чи розважати.
3.     Основа виступу – план. Згрупуйте інформаційні матеріали відповідно до плану виступу.
4.     Опрацьовуючи потрібну інформацію, дбайте про композицію виступу (загальноприйнята композиція – вступ, основна частина, висновок).
5.     Розвивайте думку по-різному: пояснюйте, описуйте, розповідайте, доводьте. Добирайте відповідні мовні засоби, характерні для обраного стилю і типу мовлення.
6.     Напишіть повний текст виступу і кілька разів прочитайте його.
7.     Прочитайте свій виступ вдома комусь із рідних або друзям. Це допомагає уточнити зміст, знайти потрібні слова і необхідний тон, інтонацію.
Виступ
1.     Якщо хочете, щоб вам вірили, говоріть переконливо, використовуйте різні прийоми (порівняння, протиставлення, аналогію, приклади з життя).
2.     Відкидайте все зайве, другорядне
3.     Якщо вам потрібно заглянути в записи виступу, опустіть очі, але голову не нахиляйте.
4.     Завжди стежте за слухачами. Якщо вас перестали слухати, змініть тон мовлення, наведіть цікавий факт, ніколи не намагайтеся перекричати аудиторію.
5.     Не говоріть надто довго: це стомлює і вас, і слухачів. Уникайте слів-паразитів не заповнюйте паузи різними звуками («е-е…», «ну» та ін..). не вживайте надто довгих речень.
6.     Будьте тактовними: дякуйте за кожне зауваження навіть тоді, коли ви з ним не згодні.
План аналізу виступу
І. За змістом виступу:
1. Чи правильно зрозумів учень тему, запропоновану для виступу?
2. Чи виділена основна думка?
3. Чи враховується адресат мовлення?
4. Чи раціонально дібраний матеріал, чи немає дрібних, необов’язкових фактів, деталей?
5. Чи помітили ви ставлення виступаючого до того, про що він говорив? Якими засобами це досягнуто?
6. Які прийоми (порівняння, аналогія, протиставлення, приклади з життя) використані виступаючим для доведення своїх думок?
ІІ. За формою виступу:
1.     Чи вдало побудований виступ?
2.     Яким був вступ, висновок?
3.     Чи витримані такі вимоги, як уміння логічно, послідовно розміщувати факти й висновки, доводити висунуті положення?
4.     Чи достатньо багатий словник виступаючого?
5.     Чи вдало вибраний тон, інтонація, чи робляться паузи?
6.     Які недоліки в мовленні ви помітили? Що порадите товаришеві?
Рецензія
Рецензія – відгук, розгляд та оцінка прочитаної книги.
Мета – вироблення навичок самостійної оцінки літературного твору.
-         Складіть бібліографічний опис книги.
-         Наведіть короткі відомості про автора (які дозволяють краще зрозуміти твір, його місце у творчості письменника).
-         Визначте тему твору.
-         Коротко викладіть зміст, визначте проблематику.
-         Визначте головні думки твору (у тезисній формі).
-         Коротко охарактеризуйте героїв (головних і другорядних), розмірковуючи про їх вчинки, характери, стосунки з іншими персонажами.
-         Перекажіть чи згадайте найбільш цікаві епізоди.
-         Визначте ставлення автора до розказаного.
-         Охарактеризуйте зображувально-виражальну своєрідність твору.
Рецензія не має певної заданої форми.

Відгук
Відгук – критична стаття, що містить оцінку кого- або чого-небудь. Будова:
-         зачин;
-         основна частина з елементами оцінки;
-         невеликий висновок.
Орієнтовна схема відгуку на книжку
1.     Зміст книжки.
2.     Актуальність тематики твору.
3.     Творчий задум автора.
4.     Критична оцінка твору:
а) особливості композиції книжки;
б) сила впливу слова письменника;
в) майстерність автора у зображенні характерів героїв;
г) мистецтво художника, ілюстратора книжки.
           5. Основна думка відгуку.
Орієнтовна схема відгуку на кінофільм
1.     Тема та ідея кінофільму.
2.     Стислий переказ (з елементами оцінки).
3.     Значення проблеми, поставленої у фільмі.
4.     Враження від роботи режисера, гри акторів, музичного супроводу, кольорового оформлення.
5.     Підсумкова оцінка кінокартини.
6.     Рекомендації тим, хто не дивився кінофільм.
Орієнтовна схема відгуку на спектакль
1.     Тема та ідея спектаклю.
2.     Найбільш яскраві частини спектаклю.
3.     Враження від гри акторів, сцени, художнього оформлення спектаклю (декорацій, костюмів. Гриму, освітлення), мови акторів, музики, співів, танців.
4.     Загальне враження й оцінка спектаклю.
5.     Висновки й побажання.
Хід роботи
1.     Вдумайтеся в завдання висловлювання.
2.     Визначте адресата і мету спілкування.
3.     Доберіть форму відгуку (лист, повідомлення, записи вражень у щоденник, стаття до періодичного видання тощо).
4.     Визначте тип і стиль мовлення.
5.     Обґрунтуйте свою думку про твір мистецтва. Доберіть переконливі аргументи.
6.     Дбайте про мовленнєве оформлення відгуку. Вживайте лише ті мовні засоби, які характерні для обраного стилю і жанру мовлення.
7.     Дотримуйтесь вимог до мовлення та культури спілкування.
Консультації
Усна народна творчість
Календарно-обрядова поезія: колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, петрівочці та жниварські пісні.
Соціально-обрядова поезія: колискові пісні, забавлянки, потішки, примовки, лічилки, скоромовки, замовляння.
Не обрядова поезія: ліричні та жартівливі пісні, коломийки, частівки.
Прозовий фольклор: казки, билини, легенди, перекази, народні оповідання, новели, анекдоти, народні жарти, прислівя, приказки, загадки.
Основні ознаки фольклору:
-         анонімність (втрата авторства в процесі побутування, що водночас є і процесом колективного творення);
-         варіативність (паралельне існування кількох варіантів одного і того ж фольклорного твору);
-         імпровізаційність (співтворчість у процесі виконання, додавання або віднімання елементів фольклорного твору);
-         усність (усна форма творення, побутування, передача);
-         невеликий обсяг тексту.
Особливості народних дум:
-         зображення важливих суспільних подій, видатних історичних осіб;
-         певне дотримання правдивості життєвих фактів;
-         докладність поетичної розповіді;
-         висока поетичність мови;
-         невелика кількість основних дійових осіб;
-         своєрідність побудови (зачин, основна частина, кінцівка);
-         своєрідність віршової форми (не рівноскладовість рядків, довільне римування, моно рими);
-         виконання речитативом під акомпанемент кобзи, бандури, ліри;
-         усне поширення і зберігання;
-         варіативність тексту;
-         великий обсяг.
(Думи: «Козак Голота», «Втеча трьох братів із города Азова», «Маруся Богуславка», «Буря на Чорному морі», «Хмельницький та Барабаш» …)
Особливості історичних пісень:
-         зображення важливих суспільних подій та видатних людей;
-         стислість розповіді про них;
-         наявність застарілих слів і висловів;
-         порівняно невеликий обсяг.

(Історичні пісні: «Ой Морозе, Морозенку», «Чи не той то хміль», «Максим козак Залізняк», «Та, ой, як крикнув же та козак Сірко», «За Сибіром сонце сходить» …)




Біблія – Книга Книг

Біблія – священна книга іудаїзму та християнства. У християнській Церкві Біблією називається збірка книг, написаних за натхненням та одкровенням Святого Духа через обраних  від Бога людей, які називаються пророками та апостолами.
Творилася Біблія майже півтори тисячі років, починаючи з ХІІ ст. до н.е. За різними даними над книгами Біблії, написаними у різних місцях і в різний час, працювало від 75 до 400 авторів. Книгу Книг творили приблизно 60 поколінь письменників. Створювалась вона на трьох континентах – в Азії, Африці та Європі. Писалась трьома мовами: давньоєврейською, арамейською, грецькою.
На територію України Біблія потрапила в Х столітті одночасно з прийняттям християнства. Спочатку поширювалась окремими книгами, найдавнішими відомими пам’ятками яких є Остромирове Євангеліє (1056 – 1067), Псалтирі (ХІ ст.), Чотириєвангелія (ХІ – ХІІ ст.), Апостоли (1195 – 1220). У 1581 році вийшла у світ Острозька Біблія, а перший повний текст Біблії в Україні зявився в 1758 році.
Перший переклад Біблії на тодішню староукраїнську мову здійснив у 1561 році архімандрит монастиря у м. Пересопниця Григорій. Ця книга дістала назву Пересопницького євангелія. Вона вважається нашою Першокнигою. Під час інавгурації на ній присягає Президент України.
Перші переклади текстів Біблії сучасною українською мовою з’явилися наприкінці ХІХ століття і належать Пантелеймонові Кулішу. Окремі книги Біблії перекладені ним спільно з Іваном Полюєм та Іваном Нечуєм-Левицьким. Їм же належить і повний переклад тексту Біблії, який побачив світ у Відні в 1903 році. У тридцятих роках (інші відомості – 1958 р.) переклад Святого Письма українською мовою був зроблений митрополитом Іларіоном (світське ім’я – Іван Огієнко), а в 1963 році – Іваном Хоменком.
Структура Біблії
Біблія складається з двох частин: 39 книг Старого Завіту та 27 книг Нового Завіту.
Старий Завіт
-         І розділ: Пятикнижжя Мойсеєве (Тора): Буття, Вихід, Левит, Числа, Второзаконня.
Ці книги розповідають про походження світу і людини, про первородний гріх перших людей – Адама і Єви, про всесвітній потоп і чудесне спасіння Ноя, про наступне розселення людей на землі, про будівництво Вавилонської вежі, про обрання і виховання єврейського народу тощо.
-         ІІ розділ: «Книги історичні» (подальша історія єврейського народу).
Він об’єднує історичні книги (Ісуса Навіна, Суддів, Рут);
чотири книги Царств; дві книги Паралипоменон (хронік); книги Ездри (1,2); Неемії, Естер, Товіта, Юдиф, Есфір.
-         ІІІ розділ: Учительні книги (навчально-поетичні).
Це книги Йова, Псалмів, Приповістей Соломона, Еклезіаста та Пісня Пісень Соломона.
-         ІV розділ: Книги пророцькі (Книги великих).
До нього увійшли чотири книги великих пророків (Ісайї, Єремії, Єзекіїля, Даниїла), і книги 12 – ти малих пророків. До цього розділу належать також книги Маккавеїв і 3-я книга Ездри, що не входять у канон Біблії.
Новий Завіт
-         27 книг.
-         Розпочинається Чотириєвангелієм.
Кожна з книг  - це розповідь про непорочне зачаття, диво народження, життя, розп’яття, смерть, воскресіння і вознесіння Ісуса Христа, а також його вчення і закон. При цьому кожен з євангелістів по-своєму відображає історію зародження і становлення вчення Ісуса Христа: Матвій найяскравіше змальовує образ Месії; Марко найбільше уваги приділяє чудесам, створеним Ісусом;  Лука подає докладну історію Ісуса – Сина Людського, а Іоанн – Сина Божого. Оскільки кожен з авторів предметом відтворення мав один і той самий матеріал, то і книги отримали назву «Євангелія від Матвія».
-         Історичні книги: «Діяння апостолів» та «Послання апостолів».
Перша книга розповідає про те, як учні Христа після його смерті поширюють вчення свого Вчителя. Православна традиція вчить, що автором цих книг є євангеліст Лука.
Наступні дві частини можна обєднати спільною назвою апостольських послань. Це 14 послань апостола Павла та 7 соборних послань, названих так тому, що вони звернені до всього загалу християнських общин. Як перші, так і другі послання мають на меті поширення християнства. В них зясовуються проблеми становлення християнської церкви, моралі, окремі часткові питання життя і побуту общин, віровчення тощо. А найголовнішим в апостольських посланнях є вчення віри.  
-         Апокаліпсис (грецьк. – одкровення).
Останньою книгою Нового Завіту і Біблії взагалі є книга пророцька -  Апокаліпсис.  Обявлення св. Іоанна Богослова (така інша назва останньої книги Біблії) зводиться до пророцтва кінця світу з наступним встановленням володарювання Антихриста, яке зміниться торжеством царства Божого.
Книга Книг – це маленький літературний всесвіт: в ній є міфи, легенди й епос, релігійно-ритуальні та юридичні кодекси, хроніки, притчі, перекази, оповіді, народні пісні, релігійні гімни, любовна лірика, афоризми, повчання, проповіді, псалми, пророцтва…
Головні Божі заповіді
1.     Я Господь Бог твій, і не матимеш інших богів, окрім мене.
2.     Не роби собі ідола або чогось схожого до того, що на небі вгорі, або на землі долі, або у водах під землею; і не вклоняйся їм, і не служи їм.
3.     Не називай всує імені Господа Бога твого.
4.     Памятай день суботній святкувати: шість днів працюй і роби усі діла свої, а день сьомий – субота для Господа Бога твого.
5.     Шануй отця свого і матір свою – добре тобі буде і довго житимеш на землі.
6.     Не убий.
7.     Не чужолож (інакше – не чини перелюбу).
8.     Не кради.
9.     Не свідчи ложно на свого ближнього.
10.           Не пожадай жони приятеля свого, не пожадай дому ближнього свого, ні поля його, ні слуги його, ні вола його, ні осла  його, ні всякої скотини його, ні чогось іншого, що є в ближнього твого.

Словник основних понять Біблії
Завіт (з грецької – угода) – Старий і Новий Завіт – дві частини, з яких складається Біблія.
Євангеліє (з грецької – блага звістка) – структурна частина Нового Завіту, чотири книги про життя і вчення Ісуса Христа.
Псалтир (Книга псалмів) – збірник псалмів. Найвідоміша з Книг Старого Завіту.
Апокаліпсис (з грецької – одкровення) – «Одкровення Іоанна Богослова» - остання книг Нового Завіту, написана в  середині 68 – на початку 69 р., опис останніх часів, днів Божого Суду над людьми.
Агіограф – людина, яка пише за словом Божим.
Проповідь – жанр церковної ораторської прози – повчальний твір, у якому викладаються світоглядні моральні принципи релігійного, зокрема християнського, вчення.
Псалом (з грецької – пісня в музичному супроводі) – жанр старозавітної релігійної лірики, звертання до Бога у формі пісні, що поділяються
на благальні,  псалми-подяки, псалми-гімни, історико-повчальні гімни.
Сентенція (з латини – думка, судження) – короткий влучний вислів  морально-узагальненої думки, вираженої в стислій художньо виразній формі.

Рекомендації тим, хто прагне прочитати Біблію
·        Незважаючи на те, що ця книга відкрита і зрозуміла навіть дітям, до кінця вичерпати всього багатства її вмісту не можуть наймудріші книжники. Якщо ви розкриєте Біблію з єдиним бажанням – одержати істинні знання, то ключ до її розуміння у ваших руках.
·        По можливості користуйтеся Біблією, яка перекладена з оригіналу. Досить часто перекладачі намагаються подати в перекладі своє бачення текстів.
·        Не поспішай! – це основне правило читання Біблії. Читай вдумливо, спокійно, обдумуючи прочитане: мова Біблії – це мова образів і символів, мова алегорії.
·        Читай так, ніби вона написана виключно для тебе.
·        Не треба намагатися прочитати за раз багато: досить часто навіть один вірш дасть тобі матеріал для роздумів на тривалий час.
·        Читай Книгу Книг з олівцем: підкреслені важливі, на твою думку, місця легше буде знайти в разі потреби.
·        Прочитай Біблію всю – від початку до кінця, а потім почни спочатку. І кожен раз ти будеш знаходити її прекраснішоюі зрозумілішою.



Немає коментарів:

Дописати коментар